Verdubbel je vetverlies met dagelijks 1 theelepel van dit wonderkruid

Dit kruid is bekent onder de wetenschappelijke naam Cuminum cyminum, het aromatische kruid is al lang een hoofdbestanddeel in Indiase, Mexicaanse en Noord Afrikaanse gerechten. Komijn heeft een peperige smaak en kan een warme nootachtige smaak toevoegen aan je eten. Het kruid is afkomstig uit Egypte en het is een belangrijke component in kerriepoeder en sommige chili poeders. Het voegt niet alleen smaak toe aan je eten, maar een nieuwe studie toont aan dat komijn ook kan helpen om een aantal extra pondjes te verbranden.

Tijdens een klinische studie naar het effect van komijn, verdeelde wetenschappers 88 willekeurige vrouwen met overgewicht of obesitas in twee groepen. Beide groepen volgde een caloriearm dieet en kregen voedingsadviezen. Een groep at twee maal per dag yoghurt met drie gram komijn erin en de andere groep (de controlegroep) at gewone yoghurt.

Lees de studie in: Complementary Therapies in Clinical Practice journal

Na drie maanden hadden de vrouwen die yoghurt met komijn hadden gegeten 50% meer gewicht verloren dan de vrouwen die alleen yoghurt hadden gegeten. Ook hun vetpercentage was met 14,4% gedaald, bijna drie keer meer dan de controlegroep.

Bij de vrouwen die komijn hadden gegeten verlaagde ook hun BMI en tailleomtrek, aanzienlijk meer dan bij de leden van de controlegroep. Het komijn verminderde ook het bloed lipide niveau. Triglyceriden daalde 23 punten, tegenover slechts vijf punten in de controlegroep. De LDL cholesterolniveaus daalden gemiddeld tien punten, bij de controlegroep was dit met minder dan één punt gedaald.

De onderzoekers speculeren dat voordelen van het gewichtsverlies door komijn voortvloeien uit warmte. Het zou mogelijk tijdelijk het metabolisme verhogen. Het cholesterolverlagende effect van komijn kan gedeeltelijk worden toegeschreven aan verbindingen met de naam glycosiden saponinen. Deze voorkomen de absorptie van cholesterol en verhogen de uitscheiding.

De lijst met gezondheidsvoordelen van komijn is lang en gevarieerd. Komijn werkt geweldig bij spijsverteringsproblemen want de etherische oliën, magnesium en natrium bevorderen de spijsvertering en kan verlichting bieden voor maagpijn. Het is gebruikt om slapeloosheid, ademhalingsproblemen, bloedarmoede en zelfs huidaandoeningen te bestrijden. Komijn is van nature rijk aan ijzer, het bevat vitamine c die een gezond immuunsysteem bevordert en houdt infecties tegen of voorkomt dat deze erger worden.

Je kan komijn gebruiken als zaad of gemalen. Voor de beste smaak koop je hele zaden en stampt het thuis tot poeder. Hier zijn een paar manieren om meer komijn in het dieet te krijgen:

-Voeg komijn toe als je soepen, stoofschotels, chili, rijst, bonen en linzen kookt.
-Komijn combineert goed met zoete aardappelen, wortelen, pompoen en bloemkool.
-Voeg het toe aan marinades, dressings en mayonaise.
-Strooi het op geroosterde noten of kikkererwten.
-Voeg komijn toe aan het gehakt als je gehaktbrood, gehaktballen of hamburgers gaat maken.
-Strooi wat komijn in je roerei.
-Koop komijnzaad thee. Of maak gewoon je eigen thee door de zaadjes te koken en ze 10 minuten laten trekken.

Andere studies tonen aan dat komijn kan worden gebruikt om het geheugen te versterken en dat het ook een groot aantal antimicrobiële krachten bezit. Met al deze gezondheidsvoordelen, is komijn een geweldig bestanddeel om aan je dieet toe te voegen.

Bron: davidwolfe.com

Op ons forum is een topic geopend om ervaringen, recepten en dergelijke uit te wisselen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *